قیمت خودرو


اندر احوالات قیمت خودرو در کشور

در اروپا حداکثر سرعت اتوبوس های شهری 50 و بین شهری 80 کیلومتر بر ساعت است و رانندگانی که درخواست افزایش سرعت به 100 کلیومتر را دارند باید مجوزهای لازم را دریافت و خودروهای آنان آزمایش دوره ای شود و در قیاس با قوانین ایران می توان گفت در ایران در اصل قانون خاصی برای رانندگی وجود ندارد!
افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت بنزین و سوخت، افزایش ٣٠‌درصدی نرخ دیه و بیمه شخص ثالث باعث شده است که قدرت خریداران ایرانی‌ سال‌به‌سال افت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد پس از منحل شدن چندباره شورای بازنگری قیمت‌ها، سرانجام این دعواهای طولانی تنها به کاهش ٣‌درصدی قیمت چهار خودرو شامل سمند، پراید، تیبا و ٤٠٥ منجر شد اما این کاهش جزیی قیمت‌ها نیز نتوانست جنجال قیمت‌گذاری خودرو را پایان دهد رکود بي‌سابقه در بازار خودرو با ورود به نیمه دوم ‌سال سنگین‌تر شده است
آنچه تاکنون مشخص شده این است که در بازار خودرو نه تعیین قیمت دستوری جواب می‌دهد و نه تحریم خرید دستوری و بي‌ترديد تاكنون براي تعيين قيمت‌ها در حاشيه بازار و براساس نظام عرضه و تقاضا و مشتری‌مداری بديلي يافت نشده است. واردات خودروهاي خارجي لوكس و گران‌قيمت هم نه‌تنها دردي از دردهاي مشتريان دوا نكرد بلكه علاوه بر اين‌كه اشتغال كارگران خارجي و سودهاي كلان دلالان و واردكنندگان را رونق بخشيد در ایران متوسط درآمد اقشار متوسط و پایین جامعه رقمی حدود یک میلیون تومان است، در خوش بینانه ترین حالت اگر این متوسط را ماهی یک میلیون تومان و نرخ پس انداز فرد را 10 درصد فرض کنیم به این شرط که قیمت خودرو ثابت بماند، حداقل 10 سال طول می کشد که فرد پول لازم را برای خرید ارزان قیمت ترین خودرو موجود در بازار فعلی پس انداز کند از این رو لازم است تا شورای پول و اعتبار نه تنها برای وام خودرو که برای هر گونه وام به این مساله توجه کند که مداخله این نهاد در قیمت گذاری وام که همواره به سوی ایجاد سقف برای قیمت است، می تواند موجبات سرخوردگی طرف پس انداز را به همراه داشته باشد
جالب است بدانید که خرید خودرو به عنوان یک کالای مصرفی بادوام در اکثر کشورهای دنیا، صرف نظر از میزان توسعه یافتگی آن، از محل اعتبارات تامین مالی می شود و در برخی از کشورها مانند انگلستان این اعتبارات حتی تا 80 درصد قیمت خودرو را پوشش می دهد

Design by ME